چیلر ناب زیست

یازار :

+0 به یه ن


چیلر تراکمی هوا خنک:

کنانسور این این دستگاه مجهز به فن های مکنده ی هواست که هوا را از روی بدنه ی فین دار کندانسور عبور می دهد و به کاهش دما و تغییر فاز مبرد منجر می شود. این دستگاهها در سایزهای مختلف مورد استفاده قرار می گیرد. از آنجا که نیاز به تعمیرات و نگهداری کمتری نسبت به سایر دستگاه ها دارد، براحتی در مصارف خانگی و مجتمع های مسکونی به کار گرفته می شود. در مناطقی که رطوبت محیط آنها در فصول گرم سال بالاست و نمی توان از سیستم های تبخیری بنا به بالا بودن رطوبت استفاده کرد، سیستم چیلر تراکمی هوا خنک راه حل بسیار مناسبی است. همانند مدل آب خنک از دو یا چند مدار مستقل سرمایش استفاده کنید. توجه داشته باشید که این سیستم ها را می توان در سطوح مختلف صدا سفارش داد. به هر میزان که صدای دستگاه کاهش یابد، طول آن افزایش می باید و ابعاد بزرگتری پیدا می کند و از طرفی نیز راندمان آن کاهش پیدا می کند.

چیلر سانتریفیوژ:

چیلر سانتریفیوژ در ظرفیت های تبرید بالا ساخته می شود و کاربرد دارد. عملکرد اصلی و بهینه ی این دستگاه ها در بارهای جزیی است و همانطور که مشخص است از روی کمپرسور آنها را نام گذاری کرده اند. نوع سانتریفیوژ مصرف برق و آب کمتری نسب به دیگر مدل های تراکمی دارد. در انتخاب این دستگاه به شرکت تامین کننده، سابقه و پروژه های سالیان اخیر آنها توجه داشته باشید و در ارزیابی تامین کنندگان امتیاز بالایی به سابقه و عملکرد آنها بدهید. سعی کنید در قرارداد خرید، تعهداتی را نسبت به تامین قطعات بگنجانید.

چیلر

چیلر صنعتی یک سیستم تبرید است که برای کاهش دمای ماشین آلات ، فضاهای صنعتی و پردازش مایعات از طریق حذف گرما از سیستم و انتقال آن به جای دیگری استفاده می شود. چیلرهای صنعتی برای تنظیم دما در چندین فرآیند صنعتی مانند قالب گیری تزریقی ، آبکاری فلز ، تولید میدان نفتی و فرآوری مواد غذایی ضروری هستند.

چیلر چگونه کار می کند؟

چیلرها از چهار جز اساسی تشکیل شده اند. اواپراتور ، کمپرسور ، کندانسور و واحد انبساط. هر سیستم چیلر حاوی مبرد است.

فرآیند با ورود یک مبرد کم فشار به اواپراتور شروع می شود. درون اواپراتور ، مبرد گرم می شود و باعث می شود که تغییر فاز پیدا کند. مبرد گازی وارد کمپرسور می شود که فشار آن را افزایش می دهد.

نصب چیلر

در اواپراتور ، مبرد به عنوان مخلوط مایع بخار کم فشار وارد شده و به صورت گاز کم فشار خارج می شود. تغییر حالت از مایع به گاز در دمای ثابت اتفاق می افتد و انرژی را جذب می کند. اواپراتور چیلر به بخار مبرد بیش از حد گرم می رسد. سوپرهیت هنگامی است که تمام مبرد مایع تبخیر شده باشد و دمای گاز بیش از دمای اشباع آن افزایش یابد. سیال فرآیند پس از انتقال انرژی به مبرد ، به صورت مایع داغ وارد شده و در دمای پایین تری خارج می شود.

در یک کندانسور مبرد به عنوان بخار دمای بالا وارد شده و به صورت مایع با درجه حرارت بالا خارج می شود. کندانسورها گرمای چیلر را به هوای اطراف یا آب خنک کننده خسته می کنند. طرح کندانسور گرمای کلی رد را پوشش می دهد. این بدان معنی است که کندانسور گرمای اواپراتور و همچنین کمپرسور را رد می کند. مبرد خروجی از کندانسور یک مایع خنک شده است. خنک کاری زیر زمانی است که تمام مبرد بخار کندانسور باشد و زیر دمای اشباع آن خنک شود.

سیکل تبرید تراکمی:

در سیکل تبرید ابتدا  کمپرسور گاز مبرد در سیکل حرکت داده و فشار گاز را افزایش داده لذا گاز مبرد در کندانسور در دمایی که در دسترس است شروع به تقطیر و به مایع تبدیل می شود. و این مایع فشار بالا به شیر انبساط میرسد. شیر انبساط افت فشار شدید در مسیر مایع ایجاد کرده و لذا در اثر این کاهش فشار باعث کاهش دما نیز می شود در اثر این کاهش فشار مقداری از مبرد تبخیر شده و مخلوط گاز و مایع مبرد وارد اواپراتور می شود و در اواپراتور سیال خنک شونده که معمولا آب است با انتقال گرمای خود به مبرد مایع، باعث تبخیر مایع مبرد در فشار ثابت می گردد. آب چیلر نیز چون گرمای زیادی از دست داده است جهت تهویه کویل های فن کویل و هواسازها به چرخش در می آید. و مبرد تبخیر شده دوباره وارد کمپرسور شده و سیکل تبرید چیلر را طی می کند.

ویژگیهای محصول :

این نوع چیلر های تراکمی  آب خنک دارای ظرفیت متنوع برودتی از 58 تن تبرید تا 465 تن تبرید

این چیلرها دارای کمپرسور اسکرو دارای راندمان بالا و گرید انرژی A ,A+

رنج کمپرسورهای اسکرو نیمه هرمتیک میباشد

دارای مبرد R134a که دوستدار محیط زیست بوده و بازده انرژی بالا بالایی دارد

انواع چیلر آب خنک راس دارای مبدل پوسته و لوله راندمان بالا میباشد

میکروپروسسور دیجیتال جهت کنترل روی عملکرد دستگاه

مصرف بهینه انرژی و آسایش در تمام فصول

آپشن‌های گسترده و هوشمند و قابلیت اتصال به BMS

دارای کنترل ظرفیت بصورت خطی

این نوع چیلرها به ازای هر کمپرسور یک مدار تبرید مجزا دارند

چیلر تراکمی آب خنک راه‌ کارهای منحصربفردی جهت کاهش مصرف انرژی برای تمامی ساختمان‌های تجاری ، داری و مسکونی میباشند

برای کنترل ظرفیت چیلر از شیر بای پس گاز داغ استفاده می شود. با وارد کردن گاز فشار بالا و دمای بالا به اواپراتور ، بار مصنوعی بر روی اواپراتور ایجاد می کند. این امر باعث می شود کمپرسور از دوچرخه کوتاه سیستم در هنگام کم شدن تقاضا برای خنک سازی جلوگیری کند. علاوه بر این ، گاز داغ باعث می شود که اواپراتور یخ نزند و از هشدار فشار کم مبرد جلوگیری می کند.

انواع چیلرهای صنعتی

سه نوع اصلی چیلرهای صنعتی که امروزه استفاده می شوند چیلرهای خنک کننده هوا ، چیلرهای خنک کننده با آب و چیلرهای جذبی هستند. ما همچنین به طور خلاصه برج های خنک کننده (یک سیستم خنک کننده جایگزین یا مکمل) و چیلرهای ویژه مانند چیلرهای گلیکول و گریز از مرکز را بررسی خواهیم کرد.

انتخاب چیلر مناسب برای برنامه شما در صرفه جویی در هزینه ها ، کاهش زمان خرابی و بهبود کارایی عملیاتی به شما کمک می کند.


کاربرد چیلر:

همانطور که توضیح داده شد، دو محیط خنک کننده مختلف (هوا یا آب) می توانند انتقال گرمای نهان را که با تغییر مبرد از بخار به مایع از بین می رود، تسهیل کنند. بنابراین چیلرها می توانند از دو نوع کندانسور هوا خنک و آب خنک استفاده کنند.

کندانسورهای هوا خنک شبیه رادیاتورهایی هستند که موتورهای خودرو را خنک می کنند. آنها از یک دمنده موتوری برای فشار دادن هوا به شبکه ای از خطوط مبرد استفاده می کنند. کندانسورهای هوا خنک، مگر اینکه مخصوصاً برای شرایط محیطی بالا طراحی شده باشند، برای عملکرد مؤثر به دمای محیطی 95 درجه فارنهایت (35 درجه سانتیگراد) یا کمتر نیاز دارند.

کندانسورهای آب خنک عملکردی مشابه کندانسورهای هوا خنک دارند، اما برای تکمیل انتقال حرارت به دو مرحله نیاز دارند. ابتدا گرما از بخار مبرد وارد آب کندانسور می شود. سپس، آب کندانسور گرم به یک برج خنک کننده پمپ می شود، جایی که گرمای فرآیند در نهایت به اتمسفر تخلیه می شود.

چیلر آب خنک:

چیلر آب خنک دارای یک کندانسور آب خنک متصل به یک برج خنک کننده هستند. معمولاً برای تأسیسات متوسط ​​و بزرگ که دارای آب کافی هستند استفاده می شود. چیلر آب خنک می توانند عملکرد ثابت تری را برای تهویه مطبوع تجاری و صنعتی به دلیل استقلال نسبی نسبت به نوسانات دمای محیط ایجاد کنند. چیلر آب خنک در اندازه های مختلف از مدل های کوچک با ظرفیت 20 تن تا مدل های چند هزار تنی هستند که بزرگترین تاسیسات جهان مانند فرودگاه ها، مراکز خرید و سایر امکانات را خنک می کنند.

یک چیلر معمولی که با آب خنک می شود از آب کندانسور در حال گردش از یک برج خنک کننده برای متراکم کردن مبرد استفاده می کند. یک چیلر آب خنک حاوی یک مبرد وابسته به دمای آب کندانسور ورودی (و سرعت جریان) است که در رابطه با دمای لامپ مرطوب محیط عمل می کند. از آنجایی که دمای لامپ مرطوب همیشه کمتر از دمای لامپ خشک است، دمای (و فشار) متراکم مبرد در یک چیلر آب خنک اغلب می تواند به طور قابل توجهی کمتر از یک چیلر با هوا خنک شود. بنابراین، چیلرهای آب خنک می توانند کارآمدتر عمل کنند.

چیلرهای آب خنک معمولاً در داخل خانه در محیطی محافظت شده از عناصر قرار می گیرند. از این رو، چیلر آب خنک می تواند طول عمر بیشتری داشته باشد. چیلرهای آب خنک معمولا تنها گزینه برای تاسیسات بزرگتر هستند. سیستم برج خنک کننده اضافی در مقایسه با چیلرهای هوا خنک به هزینه نصب و نگهداری اضافی نیاز دارد.

اقدامات برای افزایش کارایی سیستم های چیلر:

هزینه های چیلر بخش قابل توجهی از قبوض آب و برق ساختمان شما را مصرف می کند. برای به دست آوردن صرفه جویی در مصرف انرژی از طریق حداکثر بازدهی سیستم چیلر چه اقداماتی باید انجام داد؟ بیایید برخی از احتمالات را بررسی کنیم.

تعمیر و نگهداری مداوم

سیستم های چیلر از طریق تعمیر و نگهداری مناسب و مداوم کارآمدتر عمل خواهند کرد. اکثر سازمان ها این ارزش را می شناسند و گام هایی را به عنوان بخشی از بهترین شیوه های مدیریت تسهیلات روزانه خود برداشته اند. برخی از بهترین شیوه های رایج برای سیستم های چیلر عبارتند از:

کویل های کندانسور را بازرسی و تمیز کنید. انتقال حرارت تأثیر زیادی بر سیستم های چیلر دارد و برای تولید کارآمد چیلر بسیار اساسی است. تعمیر و نگهداری معمول باید کویل های کندانسور را از نظر گرفتگی و عبور هوای آزاد بازرسی کند.

شارژ مبرد را حفظ کنید. ضریب خنک کننده چیلر به سطوح مناسب مبرد در سیستم بستگی دارد. حفظ شارژ مبرد مناسب می تواند با کاهش هزینه های خنک کننده تا حدود 5-10 درصد، بر بهره وری انرژی تأثیر زیادی بگذارد.

آب کندانسور را حفظ کنید: حلقه های آب کندانسور که با برج خنک کننده استفاده می شود باید جریان آب مناسب را همانطور که طراحی شده است حفظ کنند. هر گونه زباله مانند ماسه، مواد جامد فرسایشی و مواد آلوده می تواند بر حلقه آب کندانسور تأثیر بگذارد. رسوب گیری یا رسوب گیری می تواند جریان آب را مهار کند و بر راندمان عملکرد چیلر تأثیر بسزایی بگذارد.

بهینه سازی

چیلرها به عنوان بخشی از یک سیستم پیچیده HVAC عمل می کنند. چیلرهای آب خنک به دلیل اتصال به سیستم برج خنک کننده پیچیدگی بیشتری دارند. بنابراین ارزیابی عملکرد کلی کارخانه چیلر شامل تجزیه و تحلیل کل توان مصرفی کمپرسور، پمپ‌ها، فن‌ برج خنک ‌کننده و غیره برای ارزیابی معیارهای کارایی جامع مانند کیلووات بر تن است.

بهینه سازی کلی کارخانه چیلر باید به صورت کلی انجام شود. تنظیمات مختلف با تمرکز بر نقاط تنظیم بهینه آب سرد، توالی چیلر و متعادل‌سازی بار، مدیریت پیک تقاضا، مدیریت آب برج خنک ‌کننده و غیره فقط با داده‌های عملیاتی قابل انجام هستند.

مبرد

بخش مهمی که در چرخه تبرید تراکمی وجود دارد مبرد است. یعنی ماده ای که بین قسمت های مختلف چیلر تراکمی در حال گردش است تا بتواند سرمایش برای سیستم تولید کند. مبرد اهمیت بسیار زیادی در سیکل دارد چون هم بر ایمنی سیستم ، پایداری سیستم و حتی بازده سیستم تاثیر محسوسی دارد.

شیر انبساط

این شیر بعد از کندانسور و قبل از اواپراتور تعبیه می شود. هدف از آن کاهش فشار موجود در مایع مبرد در سیکل تراکمی می باشد. وقتی مبرد از کندانسور خارج می شود به سمت اواپراتور حرکت می کند قبل از ورود به اواپراتور از شیر انبساط عبور می کند تا از فشارش کاسته شود و بتواند در اواپراتور با جذب گرمای محیط اطراف خود دوباره به حالت گازی تغییر فاز دهد. شیر انبساط هم در چیلر تراکمی هواخنک و هم در چیلر تراکمی آب خنک استفاده می شود.

اجزاء تشکیل دهنده کندانسور تبخیری

پوسته

فن دستگاه

کویل دستگاه

نازل پاشش آب

تشتک جم آوری آب

تست ازت و نشت یابی چیلر تراکمی با کندانسور هوایی

یکی از ایرادات چیلر تراکمی ، نشتی و خروج مبرد از سیکل تبرید می باشد . جهت پیدا نمودن نشتی ابتدا باید به وسیله گاز خشک ازت نشتی فشار را بالا برده وسپس با کف صابون نقاط مستعدد مانند اتصالات و شیر آلات و همچنین نقاط روغن زده را تست نمود.

در تست ازت ابتدا فشار به اندازه 70psi بالا برده و نشت یابی اولیه را انجام میدهیم. در صورت یافت نشدن نشتی با توجه الزامات فشار کاری در اواپراتور و قسمت فشار پایین کمپرسور، فشار را می توان تا 200psi بالا برد.

جهت کسب اطلاعات بیشتر به صفحه https://naabzist.net مراجعه نمایید.

 


  • [ ]